Nieuws

Interview NESS: “Doorzetten heeft voor mij alles gedaan”

dinsdag 22 december 2020

Als je aan Zwolle denkt, denk je aan de dwarse stempel die die stad op de Nederlandse hiphop heeft gedrukt. Grote namen als Opgezwolle en Typhoon baanden de weg voor een nieuwe generatie eigenzinnige rappers. En net als zijn rap-voorvaders, steekt Ernest Rodziekiewicz alias NESS zijn voorliefde voor zijn stad niet onder stoelen of banken. Op zijn EP Dagdromen kun je de track Zwolle vinden, een regelrechte ode aan de Hanzestad. En het gaat lekker met de rapper: hij maakte indruk in een 101 Barz-sessie, keerde deze zomer terug voor een zomersessie, tekende bij Fakkelteit Recordings, en een EP en debuutalbum zijn aanstaande. Het is tijd voor Nederland om kennis te maken met dit kersverse raptalent.

 

Tekst Iris Luimstra

 

De bars van Rodziekiewicz zijn scherp en oprecht. EP Mentaal Sterker is een achttien minuten durende reflectie op faam, geld en motivatie. De rapper brengt het allemaal zelfverzekerd en overtuigend. Wat drijft hem, en hoe heeft hij het al zover kunnen schoppen? “Ik ben iemand die heel graag doorzet. Vanaf mijn veertiende heb ik altijd muziek gemaakt, sinds een jaar ben ik iemand die de volgende zet van Zwolle kan zijn. Daar ben ik echt trots op. Doorzetten heeft voor mij alles gedaan. Dat, en ervoor zorgen dat je met de grootste spelers van de stad stapsgewijs mee gaat doen en ervan leert.”

 

Want NESS heeft zijn vaardigheden niet van de minste spelers in de Zwolse scene geleerd: hij kwam in 2014 via jongerenhuis Fakkelteit terecht bij Rico (Ricardo McDougal, bekend van Opgezwolle, red.). “Ik hoorde dat Rico daar de oppermeester was. Dat vond ik vet, dus ging ik daar tot 2019 elke maandag en woensdag heen. Rico is een mentor voor mij geweest en nu werken we samen. Voor mij waren Rico & Sticks legendarische rappers; wanneer je opgroeit in Zwolle in het verleden van de rapcultuur duikt, kom je sowieso bij Opgezwolle uit. Ik had de leeftijd waarop ik nog wist wie ze waren, ook toen ze onder de naam Fakkelbrigade werk uitbrachten. Ik heb zelfs nog een paar shows meegepakt; ik vond die zo hard.”

 

Van Fakkelteit naar 101Barz

Op een gegeven moment ontgroeide NESS de Fakkelteit, toen zijn eerste sessie bij 101Barz dropte: “Toen werd ik te groot, toch ben ik altijd nog blijven gaan om Rico aan het werk te zien, vanaf het beginproces tot waar hij mensen misschien wel zou kunnen brengen. Wat ik zelf interessant vond. is dat het aan jezelf ligt hoever je het schopt, maar ik weet nog steeds niet waar het aan ligt dat ik zover heb kunnen komen. Ik ben nog een halfjaar gebleven om jongens vanaf nul te zien instappen en te kijken of iemand echt heel goed was, iemand te vinden die net zo goed was als ik. Niet qua talent, maar qua doorzettingsvermogen. Die vond ik niet, toen ben ik gestopt met naar de Fakkelteit gaan. Toch wou Rico mij niet zomaar achterlaten. En toen kwam ik, begin 2019, via Rico in contact met Sticks. In de zomer ben ik toen getekend bij Fakkelteit Recordings (platenlabel van Sticks, red.). Tegelijkertijd was ik aangenomen op de Herman Brood Academie in Utrecht. 2019 was een jaar waarin ik mij realiseerde dat het wel kon gaan lukken in Zwolle, en dat ik met de legends van hier aan het werk ben.”

 

Maar zeg: hoe is hij eigenlijk bij 101Barz terechtgekomen? “Ik was een van de eerste met zestien (een rap van zestien bars, red.) rapfilmpjes; ik ging mezelf filmen terwijl ik een zestien aan het schrijven of rappen was. Ik had op een gegeven moment honderd van dat soort filmpjes op mijn Instagram. En ik wou altijd al een 101Barz-sessie doen, ik stuurde er altijd corny mails naartoe, maar dat werkte niet... Toen ben ik dat halfjaar waarin ik nog naar Fakkelteit ging bezig geweest met die filmpjes. Rotjoch (bedenker en presentator van 101Barz, red.) kwam toen vanzelf naar mij toe, waarna ik ineens een sessie had. Die was sick, het mooie is dat ik er veel trouwe fans aan heb overgehouden. Die vinden het ook wel dope als ik af en toe met een zestien-rapfilmpje kom in plaats van een hele track. Daardoor heb ik mezelf ook wel kunnen neerzetten als persoon.”

 

 

 

Persoonlijkheid en oprechtheid

Dat persoon is erg belangrijk, want: “Muziek is leuk, maar ik probeer er een compleet plaatje van te maken.” Welke rol speelt dat persoon dan eigenlijk in zijn muziek? “Als ik denk aan mezelf als persoon, dan hoor ik altijd grimmige teksten. Ik denk dat ik in mijn muziek drie persoonlijkheden heb: ik heb aan de ene kant een 'alles-komt-goed-vibe', aan de andere kant een 'het-gaat-helemaal-kut-vibe'. En er eentje tussenin: dat ik over andere mensen praat en ze tot de orde roep. Ik begon met een grimmige kant, want ik wou mijn verhaal vertellen. Ik wilde dat de luisteraars verder keken dan mijn muziek en wisten wie ik was, wat ik deed en waarom. Ik probeerde dat uit te leggen in mijn teksten, het ging volledig om mij. Daar was ik iets beter dan gemiddeld in. Dat viel Rico ook op, hij zei ook tegen mij: je moet wel iets completer worden om grotere dingen te doen. Dat snapte ik, hij heeft mij die twee kanten laten zien. Wanneer ik kijk naar mezelf als persoon in de muziek, dan kan ik alle kanten op en al die kanten laten zien, er zijn geen remmen.” Daar blijft Ernest eerlijk in: “Alles wat ik doe, ook met slechte dingen, probeer ik niet goed te praten. Ik probeer ervoor te zorgen dat iemand anders die fouten niet maakt, met de krachten die ik heb. Ik ben ook geen superheld, toch probeer ik mensen in de goede banen te leiden op de punten waar ik het heb verneukt.”

 

Wat zijn muziek en de Zwolse rapscene als geheel kenmerkt, is de oprechtheid van die persoonlijkheid: “Het is heel belangrijk dat je jezelf bent en dat je zover mogelijk kunt komen. Zover als jij dat wil en dat ligt enkel aan jou. Als jij een enorm tof persoon bent, maar niet over de dingen rapt die je doet, dan word je in Zwolle en omgeving sowieso afgekraakt. Wat in de Randstad gebeurt, dat kan hier gewoon niet. We pakken het qua verhaalvertelling en feiten volledig anders aan. Wij vinden het vetter om te zeggen dat we ergens op een boerderij een krat bier hebben gedronken dan dat we moeten zeggen dat we pistolen hebben, die we niet hebben. Ons publiek vindt dat ook toffer, die zit er niet op te wachten dat we zeggen dat we pistolen hebben. Zij weten ook dat dat hier niet gebeurt.”

 

Zwolle als tegengeluid

Volgen Ernest is de hiphop-scene erg veranderd in Nederland. In Zwolle bieden ze een tegengeluid: “Bij Fakkelteit tekenen we enkel mensen die hiphop maken, hiphop moet hun nummer één zijn. Dat zie je steeds verder achteruit gaan, toch geloven wij dat hiphop terugkomt. Sticks doet dat al jaren. We zorgen ervoor dat we met hiphop komen en dat alles wat we zeggen klopt. En als er iets niet klopt, dan gaat het er gewoon uit. In Zwolle moet het puur zijn. Als het niet uit jezelf komt of als je niet kunt vertellen wie je bent of wat je doet in je muziek, dan is het niet zo spannend voor de luisteraar. Met Opgezwolle en Fakkelbrigade is het met de paplepel ingegoten, het had een enorme impact. Net als Typhoon, die praat ook goed over zichzelf en trekt alles naar het positieve, zelfs in de kutste situaties ziet hij het licht. Dat is zo bij de fans terechtgekomen en dat blijft nog tientallen jaren zo.”

 

Daarbij blijft hij down to earth: “Zwolle is geen Amsterdam, we wonen hier met 150.000 mensen. Als ik Hedon uitverkoop, ben ik de volgende dag gewoon weer in de stad te vinden. Ik ben geen superheld, iedereen kan met mij praten. Dat is de hele intentie van Zwolse hiphop: dat je onder de mensen bent en daardoor één-op-één fans krijgt. In Zwolle heb ik geen concurrentie, en al is het concurrentie, dan zijn het gewoon mensen die ik ken en waarmee ik bier kan drinken. Wij kijken niet op die manier naar elkaar. We hebben respect voor elkaar. Ik was na twaalf jaar de eerste uit Zwolle met een 101Barz-sessie, waarna ik er weer één kreeg. Het gaat de goede kant op, ik mag niet klagen.”

 

Stay tuned dus, 2021 zou weleens de grote doorbraak van NESS kunnen gaan worden.