Tips van de selectiecommissie - Theo Ploeg
woensdag 25 mei 2022Zijn liefde voor underground muziek bracht hem bij popblad Opscene, daar schreef hij over bands die nog niet bekend waren en pas jaren later gefeatured werden in OOR. Een aantal jaar later maakte hij zelf de stap naar OOR, waar hij sprak met de grote namen in de muziek. In die tijd sprong hij nog wel eens op het vliegtuig naar New York voor een 10 minuten interview met een wereldberoemde artiest, maar zijn liefde voor underground bleef als een ondoofbaar vuurtje in hem branden en lonkte hem uiteindelijk terug in de wereld van het 'onbekende'. Hij schrijft momenteel voor onder andere Gonzo Circus, FRNKFRT en zijn eigen nieuwsbrief STASIS. We hebben het over Theo Ploeg. Sinds een aantal jaar is hij onderdeel van de selectiecommissie en buigt hij zich over de aanmeldingen in de genres electronica en synthpop. Tijd om hem beter te leren kennen en aan je voor te stellen!
Hi Theo, voor de mensen die jou nog niet kennen kun je iets vertellen over jezelf en wat je zoal doet in de muziek?
Ik ben Theo, muziekjournalist, gewerkt voor onder andere OOR, Opscene, Gonzo Circus en heb een eigen platform FRNKFRT samen met Peter Bruyn. Ik ben begonnen in de subcultuur, echt in de underground, schrijven over bands die nog niet bekend waren. Daarna heb ik gewerkt voor OOR tot 2012, toen had ik het eigenlijk even helemaal gehad met muziekjournalistiek. En dacht ik, ik stop helemaal met schrijven over muziek. Maar dat houd je dan twee jaar vol en dan blijkt dat je het toch wel heel leuk vindt. Nu ben ik eigenlijk weer terug bij vroeger en focus ik me weer op de underground.
Daarnaast ben ik Learning director bij International Music Industry Lab, onderdeel van InHolland Applied Science, dat zich buigt over maatschappelijke vraagstukken die de muziekindustrie voor de kiezen krijgt. Denk aan onderwerpen als sustainability en inclusiviteit. Toen we het lab oprichtten kregen we te horen ‘daar zit de muziekindustrie helemaal niet op te wachten, die willen alleen maar geld verdienen’, maar dat is helemaal niet waar. Veel organisaties staan juist te springen om know how over hoe ze grote vraagstukken kunnen aanpakken. En er is een shift merkbaar bij de muziekstudenten van nu. Die houden zich veel meer bezig met vraagstukken rondom inclusiviteit, diversiteit en duurzaamheid en die zijn bijvoorbeeld trots, en spreken zich uit over het feit dat er meer vrouwelijke producers komen.
Waar kijk je naar wanneer je selecteert voor Popronde?
Vanuit mijn achtergrond als socioloog kijk ik altijd naar sociale relevantie. In mijn werkmail krijg ik 100 tot 150 promo’s per week binnen, dat is een hele rij mails. Die kan ik niet allemaal luisteren en dus moet ik gaan selecteren. Dan kijk ik bijvoorbeeld naar: ziet de hoes er aantrekkelijk uit? Wat natuurlijk een beetje flauw is, maar ik moet toch op dat soort dingen selecteren. Als selectiecommissielid voor Popronde is het tof dat ik er wel echt voor moet gaan zitten om te luisteren en een oordeel te vestigen. Dan is het belangrijk voor me of er een interessant verhaal in zit. Sommige bands en agencies doen dat heel goed, die weten in de eerste zin al duidelijk te maken waarom de act relevant is. Bijvoorbeeld omdat ze heel actief zijn in LGBTQ+, sustainability, of schrijven over sociaal onrecht. Maar waar ik ook naar kijk: zijn ze gepassioneerd over wat ze doen?
Welke acts sprongen er voor jou uit op die manier?
Babs, zij vertelt een heel persoonlijk verhaal, laat mensen nadenken over seksualiteit en intersectionaliteit waardoor duidelijk wordt waarom het zo belangrijk voor haar is. Ze schrijft sterke teksten en de muziek is echt goed. Met een sterke bas erin, melodieus en vrolijk. Ze overschreeuwt zich niet zoals bijvoorbeeld een Goldband, die een soort retro 80’s muziek maakt en alle elementen op een extreme manier benadrukt. Babs blijft juist dicht bij zichzelf, de teksten zijn goed, het is niet activistisch, het zit goed in elkaar. Heel overtuigend!
Wat viel je op bij het selecteren dit jaar?
Dat de kwaliteit echt verbeterd is. Pre corona vond ik het makkelijker om een keuze te maken. Er waren er dan een stuk of 5 waarvan ik dacht ‘daar zit wat in’ en de rest was dan nog niet goed genoeg om te selecteren. Dat was nu anders. Er zaten echt hele goede dingen tussen. Misschien komt het doordat mensen meer tijd hebben gehad om aan de productie te zitten en dachten: ik kan toch niks anders doen dus ik focus me in die tijd maar meer op de muziek.
Naar welke act kijk jij het meest uit om live te zien?
COW shift Z. Bizar goed gewoon. Dat is echt van een geweldig hoog niveau. Het zit zo goed in elkaar, dat kan live heel gaaf zijn.
Welke 3 acts van dit jaar tip je aan de bezoeker?
A Minor Problem. Ik heb een stukje van een live optreden gezien, en dat is wat mij betreft een band die heel veel mogelijkheden heeft, ook omdat ze nu zijn overgestapt naar een ander genre en veel meer de indie rock kant op zijn gegaan. Het is vergelijkbaar met acts als The Homesick en Apneu, maar dan Britser. De liedjes zitten echt goed in elkaar en volgens mij gaat dit live gewoon heel goed worden. Ik heb ooit hun eerste demo gerecenseerd en ik kan zeggen dat ze een enorme ontwikkeling hebben doorgemaakt. Als je hun muziek nu hoort; gewoon hele goede Britpop.
Ja, en Babs sowieso. Die liedjes zijn zo ontzettend pakkend, zitten zo goed in elkaar. Je hoort gewoon als je die liedjes hoort dat er iemand staat die zo ontzettend zeker is van wat ze doet.
COW shift Z, dat kan gewoon echt overweldigend zijn, omdat die sound al zo massief is en ook ontzettend gelaagd. En zij gebruikt zulke knappe overgangen. Ze gaat over op gabber beats, maar dan tragere hardcore achtige beats, en dat kan live heel intens zijn, dat is helemaal te gek om te zien.
In wat voor setting past dat volgens jou het beste?
Nou A Minor Problem kan je zo in een café zetten. COW shift Z zie ik daar dan weer niet zo snel staan. Dat zou beter in een theater achtige setting passen, in ieder geval iets anders dan een drukke kroeg met veel omgevingsprikkels, zodat je helemaal in die performance gezogen kan worden.
Babs, zit ergens daar tussenin. Meer die clubachtige setting. Alhoewel je het wel in een kroeg kan zetten. Het zou ook wel heel goed werken in een barbershop ofzo. En COW shift Z in een hippe koffietent, waar alle hipsters dan weggeblazen worden!
Bekijk de artiesten uit deze blog
Reacties
Laat als eerste een reactie achter!
Inloggen